циклові комісії- відділ музикознавчих дициплін
НОВИНИ, ПОДІЇ, АФІША
МУЗИЧНА ПРОПОВІДЬ ІСТИНИ

19 січня 2013р. студенти та викладачі Черкаського музичного училища ім.С.С.Гулака-Артемовського відвідали концерт камерної музики з циклу концертів «Різдвяного фестивалю 2013», започаткований Черкаським академічним обласним українським музично-драматичним театром ім.Т.Шевченка та громадською організацією Суспільної ініціативи «Живи в Черкасах».
Приємно споглядати, як за останні роки у дні Різдвяних свят урізноманітнюється культурне життя нашого рідного міста. Ще недавно перша половина січня зрілими любителями серйозного мистецтва сприймалась немов мертвий сезон. Його початок з метою естетичної компенсації намічав передноворічним концертом оркестр Черкаської філармонії. А далі – череда суцільних дитячих новорічних ранків у драмтеатрі або палаці «Дружби народів», які чергувались із заробітчанськими виставами заїжджих циркових чи лялькових труп. Час від часу ковтком свіжого повітря ставали виступи муніципального хору «Канон» з програмою Різдвяних колядок. Іншими словами, під час новорічних святкувань раділи маленькі черкащани, чим і втішались їх культурно налаштовані батьки.

А цього нового 2013 року, який все ж таки настав після кінця світу, відбулось щось неймовірне. Громадськість Черкас на Різдво приємно вразила змістовна розгорнена мистецька акція, яка стала символом позитивних перспектив у місцевому культурному бутті. За ініціативою і організацією в.о. художнього керівника драматичного театру Сергія Проскурні та за сприяння Мерії у Черкасах пройшов Різдвяний фестиваль. Два тижні просунуті черкасці насолоджувались і духовно збагачувались виступами зірок вітчизняної культури, які представляли змістовне мистецтво і давали багату поживу для духовного розвитку.

Серед розмаїття цікавих концертних заходів відмітимо той, дата проведення якого припала на Водохреща, – особливе свято у Різдвяному циклі. Це день, коли відбулося Хрещення Ісуса Христа, і після того святого обряду, коли на нього зійшов Святий дух, Син Божий розпочав проповідь Євангельської істини. Черкасці на «свято просвіти народів», яким вважає церква 19 січня, отримали цінний духовний подарунок. Оркестр Черкаської філармонії під орудою заслуженого діяча мистецтв України Олександра Дяченка виконував «високу» музику Йоганна Себастіяна Баха – митця, який усе своє творче життя був пов'язаний із церквою. Його композиції просвітлюють душі і служать непорушним символом глибини змісту, гуманізму та найвищої професійної майстерності.

Вічна музика великого німецького композитора окрім естетичної насолоди стала потужним засобом для втілення високих етичних та мистецьких ідей, які рухали задумами організаторів концерту. Створити атмосферу теплого світла душі, людяності, духовності, а також поєднати в гармонійній згоді музику минулого і сьогодення, прояви різних національних культур – так можна узагальнити зміст святкового концертного вечора.

У концерті брали участь гості – знані в Україні та світі музиканти-солісти. Це – заслужений артист України, лауреат міжнародних конкурсів Кирило Стеценко, внук класика української музики композитора і хорового диригента Кирила Григоровича Стеценка, а також один із найоригінальніших молодих українських інструменталістів – джазовий бандурист і композитор, лауреат численних міжнародних конкурсів, учасник Молодіжного оркестру Світу – Георгій Матвіїв.

У залі панувала особлива атмосфера – доброзичливості, лагідності і поетичного натхнення. Очевидно на такий лад настроїв присутніх ініціатор концерту Сергій Проскурня. По-простому, без піднесення на сцені, а прямо в безпосередньому контакті перед слухачами він розповів про виношувані ідеї. Сергій Владиславович пригадав другу половину 1970-х– роки його навчання на відділі струнних інструментів Черкаського музичного училища. Як він вважає, найцікавіші сторінки його юності пов’язані з організацією в училищі студентського камерного оркестру. У тому творчому об’єднанні зросло чимало музикантів, які сьогодні становлять професійну основу знаного в Україні оркестру Черкаської філармонії.

Студентський оркестр звітував не лише під час екзаменів. Його музичні номери з нетерпінням очікували на різноманітних училищних та міських культурно-мистецьких заходах. Особливо закарбувалися спогади про концерти перед будівниками мегапроекту радянської доби – міжнародного газопроводу «Дружба». Німецькі будівельники не раз гостювали у Черкаському музичному училищі. На один із виступів для гостей оркестр готував Бранденбурзький концерт Баха. Відомо, що для виконання оркестрової музики доби Бароко, потрібен супровід клавесину. Звісно, що цього рідкісного старовинного інструменту на той час у Черкасах не було. Та це не зупинило молодих музикантів. Є в українців знана і шанована бандура, яка своїм дзвінко-сріблястим тембром може перегукуватись із клавесином. До того ж і клавесин і бандура з однієї родини – струнно-щипкових інструментів. Тоді під час виступу перед німецькими будівельниками студентам вдалося приховати бандуристку за роялем, а після успішного закінчення концерту вдячні шанувальники музики дивувались, а де ж той «клавесин», який так гармонійно зливався зі скрипковим строєм. Ідея залучення бандури до виконання бахівських композицій була успішно повторена у нинішньому концерті.

Становлення студентського оркестру Черкаського музичного училища, який стояв біля витоків сучасного Черкаського симфонічного оркестру, тісно пов’язаний з родиною колишніх викладачів училища Володимира і Людмили Мусенко. З великою вдячністю вимовляв Сергій Проскурня імена своїх учителів, які розуміли, підтримували і утверджували його у творчих ініціативах, котрим нерідко було затісно в умовах навчального процесу. За згодою музикантів і від свого імені Сергій Владиславович висловив прагнення присвятити цей концертний задум своїм першим наставникам у світі мистецтва. На жаль, Володимир Миколайович Мусенко уже пішов у небуття. Однак звістку про вшанування його пам’яті вдячний учень доніс безпосередньо у залі під час прямого телефонного зв’язку вдові і своєму улюбленому викладачу з теорії музики та композиції Людмилі Тимофіївні Мусенко, яка нині проживає у Севастополі.

І полилася музика Йогана Себастьяна Баха. Основа програми – виконання двох концертів для скрипки з оркестром (ля-мінор і Мі-мажор). Скрипка Кирила Стеценка вимовляла особливо ніжним і поетично-проникливим тоном. До речі, скрипаль грає на скрипці особливої конструкції, яка налічує більше, ніж 200 літ. Вона була виготовлена майстром Йозефом Гальяно у 1797 році. Старовинний інструмент грав зворушливо і навіть дещо інтимно, настроюючи кожного слухача на теплий довірливий тон. А сріблястий і ледь приглушений звук бандури Георгія Матвіїва надзвичайно гармонійно зливався зі звучанням камерного оркестру, аж ніяк не порушуючи загального стильового строю музики. Більше того, тембр бандури додав музиці, якій нині зовсім скоро набіжить три століття, особливої емоційної витонченості та опуклості.

Розгортання концерту базувалась на співставленні колективного музикування і окремих виступів запрошених солістів. Кирило Стеценко та Георгій Матвіїв по мосту часу переносили слухачів із далекого 18 століття до енергетичного сьогодення. Їх почергові соло – це музика, позначена активними ритмами і насиченими гармоніями сучасності, музика, у якій в оригінальних міксах переплелися знайомі звороти народних пісень і запальні ритми джазу, року.

У ЗМІ останнім часом з’явилось досить багато матеріалів про соліста Одеської філармонії бандуриста-новатора Георгія Матвіїва. Інтернет рясніє натхненними відгуками про його сучасну композиторську і виконавську стилістику, що кардинально оновила традиційне уявлення про бандуру як про етнічний кобзарський інструмент. На концерті в Черкасах Матвіїв представив власні твори. Серед них особливо вразила джазова імпровізація у стилі фламенко на тему знакової української пісні «Взяв би я бандуру». Інший переконливий зразок переосмислення бандури у світовому просторі – заключна композиція із третього сольного альбому композитора "New View" ("Новий погляд") з промовистою назвою «Wild West Jazz» ("Джаз дикого Заходу"). Емоційна захопливість і наснаженість, жвава гра вибагливих ритмів, використання не звичних для бандурної техніки прийомів звуковидобування (флажолети, піцикато і навіть перкусія), милозвучний тембр – оксамитовий у нижньому і середньому регістрі та чарівний ніжно сріблястий, переливчатий у високому регістрі, а найголовніше – вихід за рамки традиційного українського фольклорного саунду і звернення до зворотів та стилістики, що представляють інші національні культури, явний акцент на джазових складових – ось чим захоплює слухачів молодий бандурист, який достойно продовжує започаткований Романом Гриньківим шлях, мета якого – перетворення бандури в наднаціональний інструмент.

Своєму молодому «супернику» Кирило Стеценко достойною відповів як композитор і віртуоз «Шаленими коломийками», у яких оновив фольклорну палітру засобами рок-музики. Принцип синтезу історичних і національних начал іменитий скрипаль показав і у заключній частині із сюїти для скрипки соло ре-мінор. Жига – танець англійського походження у творчому варіанті німця Йогана Себастьяна Баха у виконанні українського скрипаля здобула ще й манеру фольк-енд-рок. Такі метаморфози у досвідченого метра скрипкової гри Кирила Стеценка не випадкові. Ще з 1970-х років він захоплюється рок-музикою. У 1977 році Кирило Стеценко входив до одного з перших українських рок-гуртів «Еней», який виконував власні твори на слова Олександра Олеся, Василя Симоненка, Максима Рильського. Нині скрипаль бере участь в арт-проектах разом із етно-джазовим і арт-роковим гуртом «Брати Блюзу».

Кирила Стеценка і Георгія Матвіїва, незважаючи на значну вікову різницю, споріднює енергетичний і завзятий стиль ставлення до мистецької діяльності  – виконавства, композиторської творчості, музично-громадської практики, що і відбилося у їх схильності до сучасних засобів художнього вислову.

На завершення концерту оркестр і солісти виконали найвідоміший фрагмент із безсмертного Матфій-пасіону Баха – арію альта «Erbarme dich, Mein Gott» («Зжалься наді мною, Господи»). Музика, створюючи поетичну атмосферу, в котрий раз проникливо і зворушливо розповідала про моральну стійкість і душевне піднесення. Останній твір концерту музикою Йогана Себастьяна Баха вкотре стверджував гуманістичну ідею – силою любові, прощення, чистотою свого духу, вдячністю, а також єднанням із красою високого мистецтва  людина здатна подолати життєві проблеми і негаразди.

Мистецтвознавець  Лариса Яворська

        chm

12-12-2019


17 грудня 2019 о 18.30 у Черкаській обласній філармонії - Святковий фестиваль «Музичний дарунок на Миколая». Лауреат всеукраїнських джазових конкурсів та фестивалів Біг-Бенд Черкаського музичного училища 




16 грудня 2019 о 17.00 - Музичний дарунок на Миколая» від Біг-Бенду Черкаського музичного училища 


11-12-2019


17 грудня 2019 о 16.00 - КОНЦЕРТ "Мирослава Которович запрошує" 




4 грудня 2019 був проведений відкритий бінарний урок на тему «Фізика музики. Акустичний звук.» зі студентами Черкаського музичного училища імені С.С. Гулака-Артемовського та студентами Політехнічного коледжу 


01-12-2019

Олімпіада «Композитори: пам’ятні і ювілейні дати 2020 року»
Конкурсні вимоги з музичної літератури для учасників обласної олімпіади з музично-теоретичних дисциплін серед учнів дитячих мистецьких шкіл у Черкаській методичній зоні 2020 року
 


28-11-2019


20 грудня 2019 о 18.00 - органний концерт лауреата міжнародних конкурсів та фестивалів Олени Удрас 


24-11-2019


23 листопада 2019 в Черкаському музичному училищі ім. С. С. Гулака-Артемовського викладачем історії України Л. М. Бондаренко проведено презентацію під час класної години, з переглядом фільму, до 86-х роковин української катастрофи - голодомору 1932-1933 років 




21 листопада 2019 студенти та викладачі училища відзначали День гідності та свободи 


22-11-2019


27 листопада 2019 о 14.45 - Концерт "VIVA PIANO" студентів циклової комісії "Спеціальне фортепіано" 




26 листопада 2019 о 10.30 - МАЙСТЕР-КЛАС Олексія Петухова та Михайла "Євтушенка 




13 листопада 2019 року в Уманському музичному училищі ім. П.Д. Демуцького відбувся Обласний методичний семінар викладачів початкових мистецьких закладів. 


15-11-2019


20 листопада 2019 - КОНЦЕРТ до "Дня студента" 


12-11-2019


31.10-02.11.2019 відбувся 33-й Міжнародний конкурс хорових колективів «Praga cantat» у м. Прага. 


07-11-2019


30-31 жовтня 2019 року у місті Будапешт (Угорщина) пройшов Міжнародний фестиваль дитячого та юнацького виконавського мистецтва. Цей захід своїм професійним рівнем та масштабом учасників посів значне місце у культурному середовищі всієї Європи. 


05-11-2019


25-27 жовтня 2019 року у м. Кривий Ріг відбувся ІІІ відкритий Всеукраїнський фестиваль-конкурс джазового мистецтва «Джаз на Поштовій». 




30 жовтня 2019 в Черкаському музичному училищі ім. С.С. Гулака-Артемовського відбулися щорічні педагогічні збори студентів-практикантів. На зборах були також присутні всі керівники практики та викладачі-консультанти. 


 
© Черкаське музичне училище ім. С.С.Гулака-Артемовського, 2009. Усі права застережені Розробка: І. Колісник